Met een eigen horecazaak heb je natuurlijk personeel in dienst. Denk bijvoorbeeld aan obers, afwassers, schoonmakers maar natuurlijk ook een kok die het eten voor de gasten regelt. Als je graag een chefkok wil aannemen, moet je over het een en ander nadenken. Zo kun je bijvoorbeeld nadenken over het soort contract dat je wil aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan het aantal uren dat je op het contract wil vermelden. Meer daarover, zetten we hieronder voor je op een rij.
Een nulurencontract
Als je een nieuwe werknemer gaat aannemen, komen er een aantal praktische zaken om de hoek kijken. Zo moet bijvoorbeeld het contract worden opgesteld. Het is verstandig om na te denken hoeveel uren je wil aanbieden. In een horecazaak kan het overigens wel lastig zijn om het aantal uren vast te stellen, omdat de werktijden uiteen kunnen lopen en iedere werkdag weer kunnen verschillen. De ene keer is het immers drukker dan de andere keer. In dat geval kan een nulurencontract in de horeca wellicht een uitkomst bieden.
Alleen de uren die de chefkok werkt, betaal je uit. Als het wat minder druk wordt, zit je niet vast aan de extra uren die ook uitbetaald moeten worden. Dit zorgt voor flexibiliteit. Maar aan de andere kant is het ook belangrijk om rekening te houden met de verplichtingen. Zo moet je bijvoorbeeld jouw werknemer altijd minimaal drie uur uitbetalen wanneer de werknemer op de werkvloer verschijnt. Daarnaast kan het zijn dat de werknemer binnen een bepaalde tijd alsnog een contract met vaste uren moet aanbieden. Verdiep je hier dus goed in als je hieraan zit te denken.
Een contract met vaste uren
Als je liever behoefte hebt aan vastigheid, kan je ook ervoor kiezen om een contract aan te bieden met een X aantal uren. Dit betekent dat de werknemer ook iedere week dit aantal uren moet werken. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je niet aan de verplichtingen vastzit die bij een nulurencontract wel gelden. Bovendien is het wellicht ook wel aantrekkelijker voor de toekomstige werknemer om te solliciteren op een contract met een X aantal uren dan op een baan met een nulurencontract, mits de toekomstige werknemer hier natuurlijk ook behoefte aan heeft. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de looptijd van het contract en houd hierbij ook rekening met de verplichtingen van de cao.
Denk ook aan de salarisadministratie
Met werknemers in dienst is het ook belangrijk om na te denken over de salarisadministratie. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van payroll horeca: zij nemen de salarisadministratie voor jou uit handen en dat betekent dat jij hier verder geen omkijken meer naar hebt. Dat is erg fijn, helemaal als je een drukke horecazaak moet runnen. Zo houd jij tijd over voor jouw werkzaamheden en kun jij je echt focussen op jouw onderneming. Bovendien kunnen zij jou ook helpen als het gaat om verzuimbegeleiding, wetgeving en contracten: ook handig als je nog zit te twijfelen welk contract je graag wil aanbieden.
Bovendien kan payroll ook een aantal voordelen opleveren voor de werknemers. Zo kunnen de werknemers bijvoorbeeld in een app aangeven welke dagen en uren zij allemaal beschikbaar zijn. Via deze app kun je als werkgever weer eenvoudig een werkplanning maken, zonder er al te veel aan hoeven te puzzelen. Ook kunnen de werknemers via deze payroll de mogelijkheid krijgen om te werken aan de persoonlijke ontwikkeling, of kunnen ze een opleiding volgen. Bovendien heb je met een payroll als werknemer ook zekerheid wat betreft vakantietoeslag en vakantiedagen. Payroll kan dus voor zowel jou als werkgever als voor de werknemers een aantal grote voordelen opleveren, wat het overwegen zeker waard is.